ENTRY 1
Taliban state tu, merujuk kpd negara pengamalan islam secara syumul menyeluroh dan menitik beratkan isu2 sepele sekalipon supaya lebih mesra atao pro hukom syarak.
Contohnya dobi suci.
Contohnya dobi suci.
Walhal ia bukan kewajiban. Cuma sabuah pilihan kpd konsumer. Tapi sebab pro kpd thoharoh, ia jadi talibanisasi. Sama spt bernoqab atao berjubah bukan kewajiban, tp bila pro kpd gaya hidopnya, ia adalah talibanisasi.
Aspek2 pilihan gaya hidop muslim yg lebih bersifat "memelihara" inilah dikatakan talibanisasi. Walhal hukum2 pokok al Quran sendiri belom terlaksana. Jadi ia bukan talibanisasi pon. Tak da makna pon untuk dikecohkan.
Cuma prejudis dan paranoid keatas islam ad din. Pakat bikin Bushnisasi belaka woiii. Baru padu.
Jauh lagi kita dari "taliban state". Tak payah risao. Silap2 dah esok lusa kiamat pon kita sekularisasi lagi.
ENTRY 2
Taliban takde bukak kedai dobi Tapi kalao nasik ayam taliban tu adolah eden pernah singgah makan dgn kawan. Nak menitik ayaq mata rasanya.
Tp kawan aku kata kena sangka baik. Kena dah nama nasik ayam taliban sebab depa sibok tempor. Masak nasik dan goreng ayam libeh kulang saja.
Hahaha.
Why taliban selalu dapat nama?
Mungkin sebab dulu depa letupkan berhala plg besar didunia sbg tindak balas kpd keengganan dunia memberi pinjaman dana untuk bangunkan afghanistan. Japon nak beli berhala yg dah digazetkan sbg warisan dunia tu, tp mullah depa kata kami bukan peniaga berhala!
So boleh bayangkan impak keatas kaum sembah berhala. Tak pelik jika mrk marah. Yg pelik jika org islam yg marah
Sebenarnya lembah hindu kush dah lama bawah penguasaan depa. Dari awal lagi depa boleh letopkan kalao mahu. Tapi depa tak buat dan bila nak buat siap war warkan kpd dunia sbg "warning" jika tuntutan mrk tak dilayan. Malangnya mrk mmg tak dilayan sampai tamat tempoh diberi. Maka mrk sendiri rakam aksi bedil berhala dgn tank. Depa nk bantuan secara pinjaman, bukan dari hasil tebusan berhala.
Berhala tu berhala budha. Ugama budha berasal dari lembah hindu kush di afghan. The origin.
Betol ke salah perbuatan taliban tu, aku tak tahu. Ia sekadar sejarah yg aku ingat. Sejak kasus tu, propaganda busuk atas taliban mengalami peningkatan.
Taliban tu, tidaklah sama spt daesh. Depa cuma keras dlm melaksanakan polisi. Contohnya askar2 mrk akan libas laki2 muslim yg tak solah berjemaah dgn ranting pokok. Ranting jer, bukan kerat leher org dgn pisau. Time masok waktu askar depa akan jalankan tugas libas. Sapa maseh melepak warong teh - yg mana adalah habit warganya ~maka disuraikan dgn libasan ranting. Tu contoh.
Taliban sebenarnya menghaposkan keganasan amalan kabilah suku puak di lembah pergunungan kering itu. Amalan2 itu maseh dipraktikan suku tertentu di pendalaman pakistan seperti kuboran qora qori. Kubur terasing org2 yg dibunuh dgn alasan kepantangan puak dan terfitnah. Byk kes amalan puak kabilah era barbaric ni yg menyalahi islam. Taliban hancorkan semua.
Jujur, dgn pengetahuan sengkat aku ni, aku rasa pelik jika org islam sendiri memusuhi taliban. Rekod mrk bukan macam IS. Cuma sebab liar dan kerasnya hati kaum gunung2 tandus, mrk amalkan modul ala saidina umar al khattab dari segi ketegasan dan garang. Buat stail gemalai umat milayu, depa tonggeng bontot jer lah...
Umat ini tidak haros bersikap lemah krn tekanan kafir yg tidak tahu sensitiviti ugama ini. Apa lagi andai semata jaga hati mrk. Ada tempat kena toleran, ada yg tidak. Adalah mustahil harapkan keredhoaan musyrikin kpd tauhid islam sesudah Allah sendiri nyatakan cahaya agamaNya berusaha dipadamkan.
So, ambilah hak kita dan berilah hak mrk. Tak perlu membongkok hingga dipijak. Islam ugama meraikan hak org dlm masa sama meninggikan haknya. Ayoh kepimpinan islam, tinggikan hak ugamamu
Sebab tulisan ni panjang bagi sesetengah org, lain kali aku lukis je
Eso (issue) dobi for muslims only telah jadi viral hangat. Ini.berkaitan dua sensitiviti yg menjadi sentimen nasional.
Prtama, sbg pengusaha muslim tokey kedai mensasarkan konsumer muslim saja atas faktor thoharoh, bukan sekadar hygenic. Bole jadi ini krn ketelitian beliao yg mahu aspek thoharon keatas muslimin hingga mrk tiada ragu ttg busana dicuci hingga yakin dibawa beribadah. Biasanya dari aspek fiqh, tak ditekankan hingga begini sekali aspek thoharoh. Asal tiada ain yg muktamad tampak nyata, memadai yakin spt biasa. Tak disuroh siasat dgn terperinci sebab boleh menyusahkan.
Ia bgmana pon, ada sesetengah dari toriq tasawuf yg amat teliti dlm aspek kesucian hingga aspek lubang keluar najis pon kena dikorek dan diputar jari sedikit. Apa lagi pakaian yg zahir dimata ni. Aspek "pakaian" lahir batin adalah hendaklah dsucikan sesuai titah surah al mudatsir sbg ayat bitsah kerasulan.
Hatta daun dan rumput, tdk boleh bg ahli toriq ini memetik atao memijak sembarangan tanpa hajat sebab mrk juga makhluk Allah dan berzikir. Begitulah halus dlm kaedah mrk. Bisa jadi owner dobi itu salah sorang ahli toriq ini. Bisa jadi jg ini marketing strategy untuk tarik konsumer muslim terutama yg maseh was was mahu gunakan khidmat laundry. Ini jg bussines.
Manakala sensitiviti kedua yg mendatangkan sentimen adalah soal kelihatan "asobiyah" atao prejudis keatas konsumer non muslim hatta ia menerima kecaman konsumer muslim sendiri yg melihat unsur cauvanis disitu. Dari aspek marketing, ini bole jadi kurang sehat untuk tarikan masyarakat konsumer yg berbilang kaum dan ugama. Dah tentu juga, menyanggahi secara tegak berdiri aspirasi 1 malaya sorang hamba Allah swt tu... Beliao perati je korang ni............ Macam ada bunyi2 drum diketuk je ni. Drum mesin basoh 😁😁😁
Terkemudian dari itu,,, eso ini yg sepatotnya adalah hak mutlak owner untuk menjalankan strategi bisnes, namun oleh krn ia melibatkan masyarakat konsumer yg jg ada hak suarakan bantahan, maka ia kenalah diambil kira secara cermat. Lagipon ini soal muslims interest. Owner coba bg alternatif kpd masyarakat muslim memandangkan pakaian adalah tutupan aib yg hendak dibawa "menghadap" Allah dlm ritual. Ia aspek zahiriah yg nyata2. Walaopon tiada keperluan setara itu sebab kita jg tak mampu sucikan wang kertas dan semua yg beredar sekeliling hidop kita. Tp ia tetap ada pemilihnya yg memilih sistem ini. Itu hak mrk sbg owner dan konsumer.
Namun, khabarnya Sultan telah tidak berkenan dgn sistem ini. Sebagai muslim jg, tiada pilihan selain taat kpd ulil amri selagi ia tidak bertujuan menderhakai Allah dan Rasul saw. Lagikan khilaf ulamak boleh diangkat oleh kuatkuasa ulil amri, inikan kedai dobi. Terserahlah kpd pengusaha sebab itu kedai dia, duit dia dan usaha dia. Aku tak boleh buat apa
Demikian my opinion saja lah at all
TULISAN ASAL : JEFRI ZIN
No comments:
Post a Comment